Kungsörs Aikidoklubb är först ut med sponsorreklam på sina dräkter enligt de nya avtal som förbundsstyrelsen träffat med ett antal branchorganisationer. Bilden till höger visar hur det ser ut på ryggen på medlemmarnas Gi. Sedan länge har svensk aikido stått utanför de intäkter som de idrottsklubbar har för att de utövar en tävlingssport. Det är väl känt att företag som sponsrar lokala klubbar väljer de som har stor publik i samband med just tävlingar.
Förbundsstyrelsen har dock under flera år förhandlat med de största branchorganisationerna och fått till stånd ett flertal avtal som innebär att den lokala aikidoklubben sponsras på liknande sätt som andra klubbar. Riktmärket är att sponsringen bör utgöra minst 50 % av vad motsvarande klubb får som redan sponsras. Det är givetvis endast en rekommendation men nästan alla företag följer rekommendationen. I det här fallet så sponsras Kungsörs Ishockeyklubb av de företag som framgår av bilden. Det innebär att dessa företag även sponsrar Kungsörs Aikidoklubb i varierande grad – mellan 40 % och 50 % av vad ishockeyklubben får. Samma villkor gäller för båda klubbarna – att idrottsdräkten är försedd med reklam.
Förbundets ordförande Magnus Burman förklarar på förfrågan att frågan inte var lättlöst. Eftersom aikido som idrott inte är välkänd så behövdes ett frontfigur som flertalet känner till. Det hetaste namnet för att vara en sådan person var givetvis den snart 72-årige Steven Seagal. I förhandlingen framfördes detta namn som exempel på en etablerad aikidoka och de flesta nickade förestående. På något sätt lyckades även våra förhandlare klara sig ur knipan när reaktionen blev den motsatta. Steven Seagal borde dock tillfrågas tyckte en ledamot i förbundsstyrelsen. Hur det blir med den saken är ännu okänt men sedan förbundsstyrelsen idag på morgonen konstaterat att postförbindelserna inte fungerar på grund av sanktioner och att han således inte kan invända, så får man anta att saken är klar.
Läs gärna alla aprilskämt sedan år 2011 på denna länk.