Lathund för sociala medier
Facebook är ganska enkelt att använda och där rekommenderar vi att du skapar en Facebooksida (inte grupp, utan en sida) för din föreningen. Därifrån kan du sedan välja att använda betald marknadsföring genom att klicka på ”marknadsför” och där hjälper sedan Facebook dig igenom de olika stegen för att skapa en bra annons.
En viktig sak som sparar mycket tid är att länka Facebooksidan och instagramkontot. Hur du gör kan du läsa här: https://se.godaddy.com/help/anslut-instagram-konto-till-facebook- sida-32230
Det gör att du automatiskt kan publicera på Facebook det som du publicerar på Instagram. Samt så kan du välja att köra Facebookannonser på instagram.
Via appen ”business suite” kan du enkelt få en överblick över din facebooksida och ditt instagramkonto.
Komma igång med instagram
Du kan ha olika konto-val på instagram. För föreningsverksamhet kan det vara bra med ett kreatör-konto då man får tillgång till de bästa analysverktygen. Om du skall använda din privata instagram för din förening är det kanske klokt att välja att ha en privat och en för verksamhet.
Ha ett öppet konto. Är ditt konto till för föreningen bör det vara öppet så att andra kan se och interagera med det du lägger ut.
Inlägg är generellt bättre än stories (små filmer som ligger uppe en begränsad tid) Om du skall använda dig av storys så håll dem korta och gör inte fler än 6 stycken i rad. Ett tips är att ha 3 på morgonen och 3 på eftermiddagen. I snitt tittar en följare på en story i 4 sekunder innan de byter.
Kontots biografi
Profilbilden bör vara en logga eller ett väldigt tydligt porträtt. Bilden går inte att zooma in på så om man lägger upp en helbild kan även de med god syn ha svårt att se vad det ska föreställa.
Det är bra med en enkel och tydlig text som kommunicerar värdet i aikido/föreningen.
Använd emojis. Det är enkelt att skapa kontraster och färg med figurer och emojis. Detta kan man utnyttja för att få en trevligare presentation.
Viktigt! Ha tydlig kontaktinformation. Länkar till hemsida eller email är bra.
Kommunicera med din målgrupp – Visa din tjänsts värde – Value proposal
Tänk noggrant igenom vad du vill kommunicera. Vilka är din tilltänkta målgrupp? Hur kan det du skriver vara intressant för dem? Vad som känns självklart för dig eller andra i din närhet behöver inte vara lika tydligt för någon annan.
Kom ihåg att inte posta inlägg med stora mängder text där det inte direkt framkommer vad syftet är. Använd gärna ett digitalt verktyg för att skapa text på dina bilder vilket förenklar för dina läsare.
När skall du posta ett inlägg?
I början spelar det mindre roll när. Det viktiga är att du är konsekvent och försöker posta vid samma tid. Genom instagrams egna analysverktyg kommer du kunna få statistik tillgänglig och sedan anpassa dig. Du kan sedan rikta och marknadsföra dina inlägg till din publik. Generell tumregel är att måndag-fredag mellan 15-21 är bästa tid för att posta. Men det kan skilja sig åt beroende på nisch.
Post – inom 60 minuter kommer instagram avgöra om dina följare är intresserade. Instagram kommer att visa det för 9-15% av dina följare. Om de som tittar är intresserade kommer 16-50% få möjlighet att se posten.
Det är därför viktigt att direkt vid publiceringen av inlägget skapa en aktivitet omkring posten. Här kommer hashtaggar in. Skriv gärna i de hashtaggar som tangerar din tagg. Skriv på andra konton som i sin tur besöker din vilket skapar en aktivitet omkring din post. Genom denna reciprocitet skapas en hook on effect på din post.
Hashtags
Använd gärna hashtags, hjälper trafiken in på din post och möjliggör gemenskap.
Skriv hashtagsen i alfabetisk ordning, av nån anledning får man bättre resultat då.
Det finns ingen nackdel att använda många hashtags. Däremot är kvalité bättre än kvantitet.
Använd inte hashtags på din profil, det leder användarna bort från din sida innan de har hunnit se dina inlägg.
Använd en blandning av generella och specifika hashtags. Till exempel #budo #träning men även #aikido #aikidoka etc.
Rekommendation: Skriv hashtagsen i själva inlägget, på så sätt kan du redigera dem i framtiden. Av nån anledning hjälper algoritmen dig igen att få inlägget synligt igen även när du redigerar hashtagsen i efterhand.
Hur hittar du bra hashtags? I sökfältet kan du söka på hashtags, och även få upp “relaterade” hashtags. Man får pröva sig fram.
Statstik
Använd verktygen för statistik. Du får enkelt veta när dina följare är aktiva på din sida och du kan använda det för att planera dina inlägg. Ha ett öga och anpassa dig sedan för att trigga just dina följare. Instagram är globalt och det kan bli att du plötsligt får följare från andra länder utanför norden. Beroende på vad du vill förmedla / sälja så kan du välja att agera på det.
Skapa optimal räckvidd – SEO ( Search engine optimization)
Skapa inlägg +
Välj bild för inlägget
Välj filter
Skapa text
Innan ”publicera” skall du välja ”Avancerade inställningar” *Bild på menyn här*
Välj ”Alternativ text”. Här använder du ytterligare text vilket plockas upp av instagram. Undvik rena sökord utan använd en kort text om ditt inlägg handlar om.